The Troubleshooters – final på spellovet

Ikväll avslutade vi spellovet med rollspelet The Troubleshooters. Journalisten Délia Wolf, tjuven Sammy White och den unge spolingen William Lemmings gjorde en första gemensam insats. Nåväl. Första och första. De tre hade så klart ett förflutet som band dem samman, med en flykt från ett fängelse på Sri Lanka, ett oväntat möte i Beijing och en slags teknikalitet i Kyoto. Det hela började med te och kex i London.

Brännpunkt Centraleuropa

Nyheterna hade rapporterat att ett av de gamla europeiska kungahusen förlorat en kronprinsessa på väg till kröning. Journalister, politiker och förståsigpåare spånar och spekulerar i skuggan av vad som ser ut att vara en trafikolycka i en otillgänglig bergstrakt. En oro vibrerar genom Europa.

Te, kex och en kvarglömd portfölj

Den här gången var det inte någon som bad om hjälp utan äventyret liksom bara kom av sig självt. Mitt uppe i ett gott samtal över te och kex upptäckte trion att en av gästerna på caféet glömt sin portfölj. Nå. Det var väl en enkel sak att leta upp ägaren och återlämna portföljen. Men sedan blev det svårare. Portföljens ägare herr K. Ztroganoff visade sig förföljd av agenter från Bläckfisken som i sin tur kände igen Sammy White, som i sin tur knockade Bläckfisken i centrala London samtidigt som William Lemmings blev vittne till hur Ztroganoff enlevererades och byttes mot en dubbelgångare mitt på blanka eftermiddagen.

En enkelt stöt och med överljudshastighet vidare

Det hade kanske kunna sluta där. Men inte för ett gäng problemlösare. Då går det inte att vare sig blunda för eller backa ur mysterier, frågor och problem. Bläckfiskar i centrala London och en kidnappning. Något skumt var så klart i görningen. Ett inbrott i herr Ztroganoffs lägenhet gav ledtrådar. Den sovande Ztroganoff i lägenheten var förvillande lik Ztroganoff, men … något stämde inte. Och i lägenheten fanns dokument och en brevväxling med kommisarie Lestrade vid Interpol och en flygbiljett till Paris och vidare. Dokumenten skissade bevis mot en kidnappning av en kronprinsessa.

Första bästa Concorde till Paris och vidare. Spionage och slagsmål. Brottsplatsundersökning. Avlyssning. In i ödemarken. En bas gömd i urberget. Biljakt. Övertalning. Ett urtidsmonster. Ett avslöjat brottssyndikat. En kidnappad prinsessa. Ett kriminellt geni som undkommer. Ett rafflande äventyr med lika delar skratt och spänning — och en handfull orimliga obegripligheter. Ett komiskt actionäventyr. Ett persongalleri som bara kan jämföras med Tintin!

Spelare, inspiration och mersmak

Hilda (13), My (10) och Rasmus (7) gjorde fenomenala insatser och spelade ut både styrkor och svagheter med humor och dådkraft. En del friktioner uppstod mellan spelarna (så som det kan bli när inte spelledaren är vaken och trygg med regler eller husreglar tillräckligt snabbt) och en del friktioner uppstod mellan rollpersonerna och det hanterade spelarna med beröm.

Likheter från Tintins båda äventyr om kung Ottokars spira och räddningen i Tibet togs emot med både igenkännandets glädje och frustration över samma igenkännande. Spirous besök från Urtiden och flirtar med Sherlock Holmes gick kanske omärkt förbi, åtminstone för stunden.

Alla ville spela mer och igen. Helst redan klockan 2200 sisådär lite försent en kväll innan en vanlig skoldag.

The Troubleshooters står sig som ett fenomenalt spel. Högsta betyg.

Claes

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *